Horseracing Ladiesday Townsville

19 september 2015 - Townsville City, Australië

Zaterdag 19 december 2015
Ladiesday horseracing:
Een leuke ervaring om de traditionele paardenraces in Australië mee te maken in Townsville. Deze dag geeft een leuke indruk van deze populaire races die in de korte geschiedenis die Australië rijk is. De grootste en bekendste race is de Melbourne Cup, 'the race that stops a whole nation' welke is opgericht in 1861 en in november jaarlijks plaatsvinden.
De Ladiesday gaat vooraf aan de week later Townsville Cup, een zeer drukke en meest  belangrijke race event, in Townsville is. Wil je wat rustiger dan is de ladiesday zeker een aanrader.
Haute Couture en 'fascinators' ( een soort van haarbeugel met een vrolijke decoratie erop, die de hoed vervangt) gaat hier samen met deze dag. Veel vrouwen brengen deze speciale Ladiesday door met hun vriendinnen. De dames dragen bij hun jurk een bijpassende hoed of fascinator, dus een echte dress-up-high-heel-lots-of-selfies-ladiesday.
Wanneer je een gokje wilt wagen kun je al snel voor 5 dollar een lot kopen. Vooraf lopen de paarden met hun jockeys een rondje waarin je een indruk krijgt, en je je keuze kunt bepalen. Na samen wat sparren kozen we dan voor mijn nummer 13 genaamd Silver Bows ipv Michael zijn nummer 3. In maar liefst ruim 1 minuut finishte onder hevig geschreeuw en aanmoediging van deze prachtig gespierde 'beauties' met zeer kleine, fragiele jockeys op hun rug, de finish. Tijdens deze races zijn er veel mensen of eigenaars die echt hopen veel geld te verdienen met dergelijke evenementen. Op een TV scherm kun je de eindscore bijhouden en zie je tevens de andere races op het scherm die op deze dag in de andere steden worden gehouden. Uiteraard kun je ook vanuit Townsville wedden (gokken) op een paard in Sydney etc.
In ieder geval aan het eind van de dag hadden we ons ingelegde geld terugverdient :)....Tja, ik blijf toch echt 'Dutch'! Tot 19 uur wordt je met (gratis) busvervoer weer teruggebracht naar Townsville City. Waar we een borreltje hebben gedronken in Palmerstreet, een gezellige straat met diverse restaurants, café's, winkels bij het restaurant Michels.
Teruglopend naar het appartement 'up the hill' met een warme zomer bries, ontdekte ik zelfs in Townsville een vrolijke gekleurde, iets kleinere graffiti straat dan de bekende Hossier Lane in Melbourne, dichtbij gezellige restaurant/ pub The Brewerry.
Iedere keer ontdek ik weer nieuwe leuke plekjes hier in Townsville.

1. Jan & Bep Cornelis:
    22 september 2015
    Lieve Francis, Prachtige mooie verhalen, je bent een tweede Floortje Dessing. Het is een ietwat late reactie van ons maar we zijn een aantal dagen op Ameland wezen fietsen en zijn gisteren pas terug gekomen. Bep en ik hebben met veel plezier die mooie verhalen van je gelezen. Je zou zo van dat mooie Australië gaan houden. Doe de hartelijke groeten aan Maikel (de bofkont) en blijf genieten van "Down under" (en van Maikel natuurlijk) Grietjes Jan & Bep