Dag Atherton Tablelands

15 september 2015 - Port Douglas, Australië

Dinsdag 15 september 2015 (Port Douglas)
Wakker worden met een vrolijk vogelgezang, onze dag kan niet beter beginnen. Na het ontbijt en het afscheid nemen van de anderen vertrokken we rond 10 uur  van Port Douglas richting Cairns en dan naar richting (Atherton) Tablelands. Na een korte stop bij de Lookout rijden we richting Cairns en zien de we bergen van Tablelands in de verte. Het is niet voor niets dat de Australiërs zeggen dat Rainforest 'meets the Reef' omdat het regenwoud vrijwel eindigt tot aan de Great Barier Reef.
We nemen de afslag naar Atherton Tablelands richting Kuranda op de Savannah way die ons naar een hoogte brengt van rond de 1000 meter door een fris groene 'Bush'.
Kurunda is een gezellig, toeristisch stadje met een kleurrijk, hippie achtige markt die rond 1978 opgericht werd door een groep 'locals' die probeerde om Kuranda aantrekkelijker te maken. Het is een zeer leuke markt mat allerlei soorten handgemaakte producten, sieraden van Opaal, iemand speelt de piana kortom een gemoedelijke ontspannen sfeer. Na een kopje koffie luistert naar muziek van Creedence  Clearwater Revival bezoeken we andere gezellig shops. De winkel met de krokodillenleder riem (170 dollar), tasjes van 'cane toad' een giftige pad, Kangaroo vellen, Kangaroo ballen als bieropener, krokodillen poot krabber, bikini van Kangaroo maakte een enorme indruk. Breng trouwens niets van krokodil mee naar Nederland want bij ons is het verboden.
Op naar Barron Falls, een grote waterval wat uitmondt in de Barron rivier. Het hangt uiteraard van de tijd van het jaar af net hoeveel kracht water van de rots in de rivier klettert. De moesson (natte) periode is van december tot maart en de droge periode van april tot december. De Barron Falls worden door de Djabugay aboriginals Din Din genoemd.  De voorouders van deze stam geloofden dat de rivier gecreëerd was door de 'Budaadji' een ' Giant Carpet Snake'.
Op naar Mareeba waar onderweg veel enorme 'termite mound, in diverse kleuren en vormen die tussen de eucalyptussen te vinden zijn. Ik blijf er maar naar kijken:). Hier en daar zie je bomen die in de droge periode getroffen zijn door bosbrand. We rijden de bewoonde wereld in waar je Onderweg mooie boerderijen ziet met met vee, plantages van papaya, bananen, mango, noten etc.
Wanneer je met een camper door Australie wilt trekken zijn hier vele kampeerplaatsen. Vanuit Mareeba gaan we naar de top van Tableland, we stoppen eindelijk zodat ik foto's van de plantages kan kan maken . We stoppen dus bij een wat een verlaten uitziende maar zeer kleurrijke 'peanut place'.
Via Atherton gaan we linksaf (niet aangegeven) via Grove street naar de bekende Curtain Fig tree richting Yungabaru een van de grootste wurgbomen,15 meter hoge boom. We lunchen bij de enorme boom al staand met wat 'left overs' vanuit PD.
Hierna op naar de Milaa Milaa waterval echter het regende flink dus snel weer vertrokken.
Rolling Hills, met zijn groene vergezichten en grazende koeien. In plaats van de normaal hangende mist, regent het. We besluiten om via Tully, de stad waar de meeste regen valt van Australie we rijden door een prachtig gebied naar de hoofdweg. Het is beter om niet te lang in het donker te rijden om geen en een kangaroo of een groot gevogelte een op je motorkap te zien landen. In de bomen hangen een soort can netten met gaas waardoor Possums van boom naar boom rennen zonder platgereden te worden.
We stoppen bij Hinchinbrook & Panjoo Lookout tussen Cardwell en Ingham. Een enorme stilte bij Panjoo met een adembenemend uitzicht met een ondergaande zon wat een warme rode gloed geeft. Helaas de muggen verdrijven je van deze plek. We vervolgen de trip rond 18:30 uur en ondanks dat de duisternis invalt is de lucht plots gevuld met miljoenen vleermuizen, die zich tegoed doen aan de fruitbomen in de omgeving. Rond 20 uur reden we Townsville in na een weer fantastische tocht in Tablelands.

1. Ronald:
    16 september 2015
    alweer z'n mooi verhaal ; wij hebben alweer 19 jaar geleden deze trip met Peter en Ieneke ook gemaakt en komen bij ons ook weer mooie herineringen ook weer boven en wij zijn bij Cairns met een kabelbaan naar Kurunda gegaan en zweefde boven een enorm oerwoud er is ook een spoorweg dat langs een bergwand is aangelegd maar boven aangekomen stonden Peter en Ieneke ons op te wachten om dit plaatsje te bezich-tegen en logeerde op een plantage waar veel van die vruchten die jij om schreef Michaël weet wel waar dat was ; geniet weer samen naar nieuwe uitdagingen en wij zien weer uit naar vervolg verhaal Groet&kus van ons .