Zeiltocht Whitsunday

23 september 2015 - Whitsunday Island, Australië

Woensdag 23 september 2015
Ons wekkertje gaat bijtijds af, 6 uur wel te verstaan. Snel nog een paar tabletten tegen zeeziekte innemen, want de trip van vorig jaar op zee hebben we nog helder op ons netvlies staan. De zon straalt ons vrolijk tegemoet tijdens ons ontbijtje buiten in de tuin van het appartement.  Rond 07:15 uur vertrokken we per taxi naar Abble point waar de zeilboot Southern Cross in de haven ligt. Een vrolijke taxichauffeur begroette ons vrolijk met de traditionele Hey, how your going guys! Een in mijn ogen echte iets oudere Aussie, met een bierbuikje een T-shirt wat rossig baardje en onder zijn hoed verscheen een lange vlecht. Hij babbelde er gezellig op los. Hij zette ons af bij het op met een heerlijk Aussie accent babbelde er vrolijk op los. Hij zette ons af bij restaurant Barcelona. Rond 8 uur was onze van All-over-the-world- 'bemanning'  compleet. Totaal 23 personen.
Na wat instructies vertrekken we vanuit de haven. Vanaf de boot kijken we uit op Airlie beach. Onze zeiltrip gaat naar de beroemde withsunday's, een eiland tussen 73 andere eilanden in de Paccific. Nadat de zeilen werden gehesen voor de tocht kon het zeilen dan echt beginnen, gelukkig stond er niet teveel wind dus het werd een niet al te spannend tochtje. Wanneer je een beetje oplet zie je dolfijnen uit het water komen om zich dan weer te verstoppen in de oneindige grote zee.
We krijgen de mogelijkheid om te snorkelen in een baai nadat ik mij in een 'wetsuit' heb gehesen die mij beschermt tegen kwallen. In een rubberbootje worden we naar de plek gebracht en gedropt onder de waarschuwing vooral niets aan te raken of op te pakken want je weet niet wat het is of dat je gewond raakt en gaat bloeden......wat haaien dan weer kan aantrekken. Haaien zitten hier genoeg dus ga deze uitdaging natuurlijk niet aan. Gewapend met snorkel en onderwatercamera van Carmen hing ik boven de kleurrijke onderwereld wat flapperen met mijn voeten om stabiel te blijven. Een adembenemende, vredige maar ook bedrijvige wereld verschijnt. Diverse visjes, van groot tot klein in de meest kleurrijke kleurencombinaties en inspirerende patronen zwemmen ijverig heen en weer tussen een 'landschap' van koraal. Het ene koraal is nog mooier gevormd dan het ander en in diverse kleuren vormt het een kleurrijk pallet. Oneindig kan ik hier naar kijken en omdat ik 'Dutch' ben heb ik natuurlijk niet zoveel last van de kou :) nadat ik mij weer met de anderen in het bootje gevoegd ben gaan we aan boord voor de lunch. We zeilen ondertussen naar het meest gefotografeerde strand en een van de bekendste en grootste eiland Whitsunday. James Cook ontdekte de eilanden op Pinksteren en noemde ze Whitsunday, later bleek dat hij zich in de datum had vergist waardoor de naam eigenlijk niet juist is. Het eiland heeft veel schildpadden en rifhaaien.
Ik heb diverse foto's gezien van dit spierwitte zand met zijn heldere, aquakleurende zee maar in het echt is het zoveel mooier. We wandelen door het bijzonder fijne zand en genieten van de omgeving. Met de groep lopen we naar de Lookout, vanaf bovenop de berg is het uitzicht werkelijk om stil van te worden. We lopen naar de andere kant van het eiland, waar veel schildpadden zijn, helaas geen schildpad kunnen spotten....maar ja zeg zelf je kunt ook niet alles hebben.
Weetje:
Het ontstaan van het zand begon als rode magma diep in de aarde waarna het langzaam is afgekoeld in harde graniet rijk aan silica. Door de tijd, regen en erosie werden de stenen gewassen in de rivier en in de zee gespoeld en door de tijd tot helder, wit silica (zand) verfijnd.
Op de terugweg zien we een jonge lizard in het water liggen, waarschijnlijk te moe om nog het eiland te halen. De kapitein bedenkt zich niet, springt in rubberboot met zakken om de redding van deze lizard te redden. Gelukkig ging dit goed want ze kunnen flink bijten en hebben zeer scherpe klauwen. De gelukkige lizard werd vervolgens op het eiland losgelaten om bij te komen voor zijn angstig avontuur.
We hebben een geweldige lange dag gehad op de zeilboot Southern Cross. Nadat we iedereen gedag hebben gezegd wandelen we terug naar Airlie Beach om na wat boodschappen bij Woolworth, ons weer bij een van de buiten bbq's te voegen en te genieten van onze maaltijd bij de zee.
Morgenvroeg vertrekken we op tijd richting Rockhampton, en verblijven huren kamer via Airbnb in Yuppoon.

1. Nadine en Stephan:
    26 september 2015
    Hi Francis, leuk om jullie zo te volgen en de verhalen over Australie te lezen!! We kijken er naar uit ook tussen de andere campertjes te gaan BBQ-en, en whitesunday staat ook op ons lijstje :-)
    Groetjes vanuit zonnig en warm Vietnam!!
    Stephan & Nadine
  2. Nadine en Stephan:
    26 september 2015
    Groetjes vanuit zonnig en warm Vietnam!!
    Stephan & Nadine
  3. Ronald:
    28 september 2015
    Wat geweldige mooie belevenissen beleven Jullie .