Reis van Townsville-Ingham-Cardwell-Tully-Innisfail-Cairns-Port Douglas

13 september 2015 - Townsville, Australië

Zondag 13 september
Rond half 6 zijn we met de auto vertrokken richting Cairns op naar het toeristisch plaatsje Port Douglas. Port Douglas werd gericht in 1877 door kolonisten omdat er goud werd ontdekt in de Hodgkinsonrivier. Het dorp is verder beroemd vanwege zijn prachtige stranden. Zelfs President Obama komt hier geregeld met zijn gezin vakantie houden om ongestoord van zijn vakantie te genieten. In 2006 overleed de bekende Australiër Steve Irwin aan een steek van de pijlstaartrog in het koraalrif. Een wat vrolijker detail is dat de populaire Nederlandse film ' de scheepsjongens van Bontekoe' hier zijn opgenomen.
De auto trip gaat via Ingham, een Italiaanse 'farmers town' het is bekend voor zijn suikerriet. Een regenachtig gebied waar het klimaat warm is en een vruchtbare grond heeft. Om deze redenen een geweldige omgeving om suikerriet te planten. In september is het de maand dat het suikerriet geoogst wordt. Via borden wordt je gewaarschuwd voor 'sugar cane hauler' die soms zonder te stoppen de hoofdweg oversteken" levensgevaarlijk. Voor de 'wed-season' begint is het de periode van oogsten.
Hierna rijden we door Cardwell een 'Forrest tree town' hier is de belangrijkste grondstof hout. In 2011 werd het kleine plaatsje getroffen door een vernietigende cycloon waardoor huizen en de geplante dennenbomen  van de aardbol geveegd werden, een grote ravage achterlatend. De periode van cyclonen is veelal in januari, de zomerperiode. De originele bomen uit ' de bush' zijn meer cycloon proof gebleken. Hier en daar zie je lege plekken waar ooit huizen hebben gestaan. Een bord aan de kant van de weg verwijst naar een 'cycloon-shelter'. Na een korte stop met uitzicht op het strand en de zee, een paar foto's en een (slecht) bakje koffie gingen we op weg voor de volgende 225 km. Bedenk dat je hier een max. snelheid hebt van 100 km per. Overtreedt niet de limit want oom agent is 'waiting' achter zijn eucalyptus tree :)
Onderweg doemen er de eerste mango, bananenbomen op. De trip gaat langs een regio Blencoe wals genaamd. Het land is deels teruggegeven aan de aboriginals. Het werkte niet zo uit zoals de (blankdenkende) bevolking had bedacht voor de inheemse oorspronkelijke bewoner die de blanke westerse ideeën niet aansluiten bij de oorspronkelijke bewoners.
Tully is bekend om zijn bananenplantage. Daarnaast kun je hier ook raften op de rivieren, the white water rafting' het kan er erg ruig aan toegaan. Wanneer je in Australië rondrijdt zie je geregeld borden langs de kant van de weg staan met informatie of wegen en steden bereikbaar zijn. Geloof het of niet, het water kan zo'n 20 meter hoog komen. Zo hier en daar zie je huizen op palen staan.
Innisfail is een klein boeren stadje vlakbij de zee. Wederom vele banenplantages, de bananen worden beschermd door diverse kleuren zakken, wat een kleurrijk plaatje geeft. De zakken beschermen de bananen van insecten of possums ed. Wanneer je verder het gebied inrijdt zie je dit heuvelachtige gebied bedekt met rood vulkanische aarde, een prachtige kleur die mij herinnert aan Australië.
Cairns, is bekend om zijn toerisme (Great Barier Reef) en heeft een internationale luchthaven. We rijden verder langs de Northen beaches een populaire plek in Cairns om te wonen dichtbij de stranden.
De route brengt ons via James Cook highroad langs de kustlijn van Cairns naar Port Douglas. Een kneuterig, gezellige ogende camping Ellis aan het strand en zee gelegen 'catch my eye'.
De route slingerent langs de kust met uitzicht op de stranden en azuurblauwe zee,  een feest voor de geoefende motorrijder. Vanwege de vakantie is het ook wat drukker met jeeps en caravans en er zijn diverse mogelijkheden om te kamperen. We rijden langs oak beach met rijen palm bomen en passeren wederom menige Creek. In deze regio is een verfrissende duik niet een slim idee want hier zitten de gevaarlijkste krokodillen, de zoet/ zou water krokodillen.
We arriveren bij familie en kennissen in een prachtig huis vlakbij het strand, net iets voor Port Douglas. Iedere zondagmiddag is er in Port Douglas een interessante markt met veel handgemaakte of locale producten. Helaas hadden we wat weinig tijd maar erg leuk om daar rond te kijken wat vlakbij een schattig hout kerkje te vinden is. In de middag vinden we een prachtig aan de rivier gelegen zeerestaurant genaamd 'On the Inlet' een aanrader. Er zijn hier veel jongeren vanuit Europa werkzaam die gemakkelijk werk vinden in de 'high season'. De Nederlanders pik je er al snel uit en beginnen makkelijk een praatje te maken.
Maandag 14 september 2015
In de ochtend een uur een strandwandeling gemaakt langs de lange stranden en het is nog niet te heet. Vandaag is het wat bewolkt, in de middag regent het geregeld echter wordt afgewisseld met de zon. We trekken Port Douglas in, eerst naar de Outlook op de berg die uitzicht geeft over het stadje. In het centrum treffen we een jonge man met een 7 maand oude panter python om zijn arm. Dit is voor mij het moment ondanks dat slangen mij fascineren toch van mijn interne angst af te komen, eerst maar vragen of hij niet bijt. Nee dus, en doet ie het wel dan voel je het niet. Ik vond het erg eng en voelde een beetje paniek op komen, maar besefte me gelijk hoe bijzonder het slangetje aanvoelde en bewoog. Helemaal niet eng eigenlijk dus een goede ervaring voor mij.  Hierna paar boodschappen voor de BBQ, waaronder natuurlijk ook lam en zeer bijzonder krokodillen worstjes om uit te proberen omdat ik dit nog nooit gegeten hebt. Sommige vinden het naar vis en kip smaken, ik zou zeggen het smaakt meer naar kip. Het is trouwens zeer smakelijk alleen, kan het niet helpen, bij iedere hap krijg ik toch een plaatje in mijn hoofd van een krokodil. Trouwens een paar dagen geleden ook Kangaroo gegeten. Zeer smakelijk, nauwelijks vet in het vlees en veel ijzer, tikje droog we hebben fantastische dagen hier met Geoff, Wendy en Marc en Sue en veel lol.

1. Nicolet:
    16 september 2015
    Klinkt heerlijk en eerlijkheid siert de mens, ben wel jaloers hoor . Veel plezier en kus aan Wendy en Geoff.