Yuppoon

26 september 2002 - Yeppoon, Australië

Donderdag 24 september
We vertrekken na het ontbijt op naar Yuppoon. Richting Mackay verschijnen de heuvels en bergen, ze worden de 'flinderranges' genoemd. Deze zijn vernoemd naar Matthew Flinders, een ontdekker.  Ondertussen zingen we gezellig mee met de radio met 'tonight' van Kiss en Queen met wereldberoemde nummer mama ( nothing really matters to me). De kwaliteit van de wegen is redelijk tot goed te noemen en bestaat voornamelijk uit twee baans wegen met af en toe een 'overtake-lane'. Er zijn diverse borden die op allerlei verschillende manieren (how long to go dad? Still a long way to go kids!) de reiziger attent maken om vooral regelmatig te stoppen op een van de vele prima bijgehouden parkeerplaatsen. Er zijn delen waar er soms om de 100 meter een dode Kangaroo en of delen van autobanden op de weg liggen. Op het nieuws horen we dat er een ware volksverhuizing van Kangaroos is vanuit centraal Australië die van wege de hitte op zoek gaan naar eten en vervolgens de dood vinden, duizenden zijn er inmiddels aangetroffen.
De Aussies zijn bijzonder goed opgevoed wanneer de snelheid op de wegen betreft, ze houden zich goed aan de snelheid.De boetes zijn flink en er wordt non-stop gecontroleerd. Ondanks dat ik de politie niet veel zie neem ik dit dan maar gewoon aan.
Na een korte lunch vervolgen we onze route, even een check aan de banden bij Kunwarara. We stoppen onderweg bij een rommelig boerderijtje waar ze ook groenten en fruit, eigengemaakte jams etc....verkopen naast nog wat oude lp's en andere tweede handsartikelen. Op een bord staat 'please leave money in cash tin if im not there' en een ander geldkistje met flappen dollars erin. Tjonge, fijn te zien dat er nog zoveel vertrouwen is in de medemens. We kopen wat fruit en een overheerlijke verse 'passion butter' een soort jam gemaakt van passion fruit.
We bereiken Yeppoon na een paar verkeerde aanwijzingen van mij, tjonge afstanden zijn hier niet echt in te schatten :)
Yeppoon ligt aan de zee, leuk dorpje en duidelijk is er veel in beweging om dit tot een toeristische trekpleister om te toveren. We verorberen een goede traditionele fish&chips en gaan naar de Airbnb terug